Inna
Tein maanantaina porsaankylkeä ruuaksi, ja itsetehtyä todella herkullista barbecue-kastiketta jäi vajaan desin verran. Kyseltyäni irkissä ajatuksia, mihin tuon kastikkeenlopun voisi käyttää, sain muutaman pöljän "JUO SE!" ehdotuksen lisäksi ihan hyvän vinkkauksen, että voisi olla hyvää lämpimissä voileivissä. Leipähän on aikamoinen hiilaripommi, eikä sitä oikein sopisi syödä muuten kuin treenipäivinä. Luonnollisesti siis päätin, että jotain on tehtävä, jotta voin toteuttaa himotukseni lämpimistä voileivistä bbq-soossilla. Salille en yhäkään uskalla yksinäni lähteä, joten suunnittelin pienen kuntopiirin/voimajumpan noilla parilla kahvakuulalla, jotka minulla on kotona.
Kävin 2011 syksyllä kahvakuulakurssin, jossa en ihan hirveästi lajille syttynyt, mutta totesin kuulan olevan melko kiva ja kompakti kuntoiluväline kuitenkin. Avomies osti mulle tuolloin synttärilahjaksi pari kuulaa, 8- ja 12-kiloiset.

Tällainen oli kuntopiirini:

maastaveto 20 kg x 7
askelkyykky 12 kg x 7, kummatkin puolet
syväkyykky 12 kg x 7
punnerrus x 7
kulmasoutu 8 kg x 7
työntö ilman jalka-apua/pystypunnerrus 8 kg x 7, yksi käsi kerrallaan ja molemmat puolet

Tein näin ensin kolme kierrosta, noin minuutin palautuksilla, neljännelle ja viidennelle kierrokselle haastoin itseni, ja tein kyykyt 20 kilolla sekä kulmasoudut 12 kg:lla. Yritin pystypunnerrusta 12 kilolla, kokeilin ensin vasemman, kun se on heikompi, mutta kahdenkin puskeminen oli aivan järkyttävän vaikeaa ja oli pakko oikealla kädellä tukea vasenta kättä, joten vaihdoin sitten kasikiloiseen (joka tuntui uskomattoman painavalta kahden 12 kilon toiston jälkeen...) ja tein oikeallakin ne kaksi työntöä painavammalla. Viidennellä kierroksella otin suosiolla kasin.
Loppuun tein vielä pyramidivatsat, jotka menevät näin: aina viisi pientä ylävartalon nostoa (selkä pyöristyy ja hartiat nousevat vähän ilmaan) ja viisi isompaa istumaannousua niin, että käsillä otetaan "vauhtia" pään yläpuolelta, kädet suorana koko ajan. Nämä 5 + 5 tehdään seuraavissa asennoissa: jalat ensin maassa 90 asteen kulmassa koukussa, sitten polvet 90 asteen kulmassa, jalat ilmassa, sen jälkeen jalat suorana kohti kattoa, haarat auki, ja sitten takaisinpäin taas suorana, koukussa ilmassa, koukussa maassa. Me telinevoimistelijat ojennamme tietysti nilkat ja pidämme jalat tiukkoina myös vatsalihaksia tehdessämme. ;-)

Tämä itsensä haastaminen on kyllä aika jännä juttu. Tuo 20 kiloa kahvakuulaa räkkiasennossa sylissä syväkyykkääminen on itselleni oikeasti jo ihan kunnolla vastusta, etenkin seitsemässä toistossa ne pari viimeistä ponnistusta. Tiesin sen jo valmiiksi. Päätin jo etukäteen, että loppupuolella treeniä aion tehdä jotain enemmän kuin aluksi. Kuitenkin näin retrospektistä katsottuna tuntuu, että tuo oli vain jonkinlainen tekosyy sille, ettei aluksi tarvitse ottaa kumpaakin kuulaa painoksi, vaan riittää, että otan sen 12-kiloisen. Olisin varmaankin jollakin tajuttomalla sinnillä jaksanut ainakin suurimman osan 35 toistosta kahdellakymmenellä kilollakin. Sen sijaan päädyin tekemään vain 14 toistoa isommilla painoilla. Koska kipu ja tuska tehdessä on inhottavaa. Koska on miellyttävempää päästää itsensä helpolla. Pystypunnerruksissa loppua kohden ja etenkin kulmasouduissa 12 kilolla piti todellakin keräillä kaikki jaksamisen rippeet viimeisissä toistoissa, mutta kyykätä olisin jaksanut enemmänkin. Edes se yksi ylimääräinen toisto viimeisellä kierroksella ei nyt oikein lämmitä, kun analysoin tätä treeniäni. Jotenkin se kyykkääminen on niiiiin raskasta niin raskasta, etten saa itseäni kovin helpolla puhuttua siihen. Typerää!!
Siitä olen kuitenkin ylpeä, että olin jo kiskomassa kuteita pois ja hyppäämässä suihkuun, kun tajusin, että aioin tehdä ne vatsat vielä loppuun enkä ollut vielä tehnyt, enkä siltikään skipauttanut niitä. Kiroilin kyllä ääneen jo valmiiksi. Mutta niin kuin telinevoimisteluvalmentajamme sanoo: "painat loppuun saakka etkä pidä taukoja, vaikka kuinka tuntuis ettei mitään enää tapahdu, kyllä ne pyramidivatsat joskus loppuu." Ja kyllähän ne loppuivat. Jos 5 + 5 muuten tuntuu liian iisiltä, voi kokeilla esimerkiksi 7 + 7, tai jos kunnon teräsmies on, niin vaikka kymppi ja kymppi.

Huolimatta pienestä pettymyksestä itseeni noiden kyykkyjen suhteen aion syödä tänä iltana lämpimiä voileipiä. Pitää käydä etsimässä jotain namua gluteenitonta leipää. Tosi kivaa loppuviikkoa kaikille teille, tiedämme kyllä, että moni käy tätä blogia lueskelemassa! Lisäsin seuraamisnappulat Blogilistaan ja Blogloviniin, Bloggerinkin kautta voi lukea. Ja kiva olisi myös kommentteja saada. :)
0 Responses

Lähetä kommentti

Tsemppihehkutusihkutuspeukutukset tänne!