Inna
Viime keskiviikkona kävimmä miehen kanssa juhlimassa hänen kolmekymppisiään Ravintola Puistolan diningissa. Ruoka oli aivan ihanata. Alkuruuaksi minä söin kurpitsakeittoa ja porsaankylkeä, hänellä oli lammasterriini vihersalaatilla. Pääruuaksi minun lautaseltani löytyi viiriäistä omenaselleripyreen, paahdettujen maa-artisokkien ja calvados-kastikkeen kera, miehellä oli ruijanpallasta, lisäkkeitä en enää muista. Jälkkäriksi hänellä oli valkosuklaamoussea, melonia ja vielä jotain, minulla oli kaikkea aivan ihana: myös tuota valkosuklaamoussea, ihanan kirpakan sitruksista limeä jogurttipannacottaa, raparperiä, mansikkalientä... NAM.

No, koko pointti oli se, että tuo keskiviikon ateria oli itsemmehemmottelun huippukohta. Alla oli pääsiäinen vuosikurssilaisten kanssa pippaloitsimisineen, miehen synttäreiden juhliminen (oikea syntymäpäivä sattui sunnuntaille, jolloin kakuteltiin), koulukiireitä, viikon sairastaminen, ynnä muuta ynnä muuta. Olin syönyt niin tavattoman paljon taas sipsiä ja karkkia, ja aikalailla kaikkea muutakin yhtään välittämättä, onko lepopäivä vai mikä. Sovittiinkin sitten avon kanssa, että torstaina, keskiviikon illallisen jälkeen, alkaa tiukka kurinpalautus - kyllä, dieetti. Vaikka dieetti sekä sanana, että toiminta-/ajatusmallina on todella pois muodista, juuri sellaiselle me ryhdyimme.

Carb Nite (Solution, CNS) on John Kieferin kehittelemä työkalu maksimaaliseen rasvanpolttoon lihasten hävikki minimoiden. Siinä protokolla on jotakuinkin seuraava: syö ensin 10 (tai 9, 10 on ns. varman päälle pelaamista) päivää ultra-low carb, eli niin vähän kuin mahdollista, kuitenkin maksimissaan 30 grammaa per päivä. Kymmenennen päivän illalla, n. kello 17 aloita hiilarin mättäminen. Tarkoituksena on saada insuliinitasot kohoamaan nopeasti ainakin n. kuuden tunnin ajaksi sekä buustata hormonituotantoa erittäin matalahiilihydraattisen ruokavalion laskettua tyroksiini-, leptiini- ja kasvuhormonituotantoa ja tasoja. Syö mieluummin nopeita hiilareita (valkoista riisiä, valkoista pastaa, sokeriakin saa mennä, mutta liiallista fruktoosin saanta kannattaa välttää (kuten aina)) kuin matalan glykeemisen indeksin hiilihydraattilähteitä. Syö 3-4 hiilariateriaa, naisilla n. 150-200 gr hiilaria on aivan riittävästi. Aamulla herättyäsi, palaa heti takaisin ulc-ateriointiin. Seuraavan kerran voit pitää hiilari-illan (elikä sen carb niten) aikaisintaan neljän kokonaisen ulc-päivän jälkeen, mutta viikon aikana ei saa olla kuin yksi mättöilta. Kymmentä päivää ei kuitenkaan tarvitse uudestaan olla tiukalla vhh:lla.

Idea Carb Nitessa on se, että sitä käytetään vain dieettinä, työkaluna, jne. kunnes haluttuun tulokseen rasvan suhteen on päästy. Yli puolta vuotta ei hänen mukaansa kannata carb-naittailla, vaan siirrytään carb back-loadingiin, joka taas on ruokavalio, jota voi noudattaa vaikka koko loppuelämänsä.


Kiefer on kirjoittamassa uutta versiota Carb Nite Solution -kirjastaan, joten lienee hieman turhaa panostaa ja ostaa kirjaa nyt. Kirjan kolme ensimmäistä kappaletta löytyy ilmaiseksi Kieferin Carb Nite -sivuilta, mutta Dangerously Hardcore löytyy vielä paljon lisää tietoa. Lisäksi googlettamalla "carb nite" löytyy ihmisten omia kokemuksia ja selkokielistä selitystä.

Luultavasti tullaan jatkamaan Carb Nitella 6-8 viikkoa. Aloituspaino minulla oli 55,4 kg, jossa paljon hiilihydraattiin sitoutunutta nestettä. Tänä aamuna vaaka värähti 53,5 kiloon. Olen yrittänyt syödä mahdollisimman hyvin rasvaa ja protskua, kaloreita en ole pistänyt ylös, mutta olo on ollut ainakin yllättävän hyvä ja mikä parasta, ruoka on maistunut. Olen jo kahtena päivänä saanut jauhelihamössöä (jauhelihaa n. kilo, sipulia, valkosipulia, tomaattipyrettä, ihan pikkusen sulatejuustoa, 250 gr pakastepinaattia ja mausteita) syötyä kokonaisen annoksen ja se on jopa maistunut ihan hyvältä! Me pidetään nyt carb feed perjantaina, koska kummallakin sattuu sille päivälle treenit ja lauantai on vähän turhan busy busy. Otan silloin aamulla painon, ja ehdottomasti myös lauantaiaamuna, mittarin pitäisi näyttää ainakin kilo lisää, mutta laskea sitten taas nopsasti ennen seuraavaa feediä.

Tulen viikonloppuna päivittelemään, mitkä on fiilikset. Toistaiseksi on ollut yllättävän helppo pysyä ultra-low carbbina, ehkä koska perjantaina odottaa niin mukava palkinto!

0 Responses

Lähetä kommentti

Tsemppihehkutusihkutuspeukutukset tänne!